באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

6 הערות על דרכו של אוהד נהרין ועל יצירתו החדשה

מרב יודילוביץ’, 16/11/2023, צילום: איליה מלינקוב

יש יוצרים ישראליים גדולים בכל התחומים, גם כאלה שזכו לתהילת עולם ● אבל ספק אם קיים עוד יוצר שהשפיע, לוקאלית וגלובאלית, בשדה האמנות בו הוא יוצר, כמו אוהד נהרין, כוריאוגרף הבית של להקת בת שבע ● לאחרונה הוא קיבל פרס מפעל חיים מאחד המגזינים למחול הנחשבים בעולם ועוטר באות הכבוד של מפקד מסדר האמנויות והספרות הצרפתי

אחרי עשרות עבודות שיצר, שפת המחול “גאגא” שהמציא, מהפיכה שחולל, אוהד נהרין, כוריאוגרף הבית של להקת בת שבע, מלהקות המחול המובילות בעולם, בתנועה מתמדת. בגיל 70, נהרין עדיין לא מפסיק להפתיע. החודש העלתה בת שבע בבכורה עולמית את “מומו”, עבודה מלנכולית יפהפייה, שמתבוננת בפניה השונים של הגבריות, שיצר עם אריאל כהן, רקדן לשעבר של אנסמבל בת שבע ומעצב תלבושות, וזו היא הפעם הראשונה אי פעם בה חולק נהרין קרדיט על יצירה.

יש יוצרים ישראליים גדולים בכל התחומים, גם כאלה שזכו לתהילת עולם. ובכל זאת, ספק אם קיים עוד יוצר שחולל שינוי והשפיע כמו נהרין, לוקאלית וגלובאלית, בשדה האמנות בו הוא יוצר. בחודשים האחרונים הוא קיבל פרס מפעל חיים מהמגזין האיטלקי הוותיק למחול Danza International, ועוטר באות הכבוד של מפקד מסדר האמנויות והספרות הצרפתי.

מה יש בגאגא, שפת התנועה שהמציא נהרין, שמדבקת רקדנים ולא־רקדנים בכל העולם? זו שפה חדשה, רב־שכבתית, מתוחכמת וחצופה, שמתגלגלת, מדוברת ונחקרת כיום בגופים רוקדים מכל העולם. זו תנועה בינלאומית, שסוחפת אחריה מפרחי מחול במרכזים קהילתיים, בתי־ספר ואקדמיות מובילות, דרך רקדנים בעלי שם עולמי, סלבריטיז, מרכזי שיקום ואנשים מהשורה שקודם לכן מעולם לא דרכו על רצפת לינוליאום. מה יש באוהד נהרין שהופך אותו לאייקון לא רק בקרב חובבי מחול? בהשאלה מעולם ההיי טק אפשר לומר שנהרין הוא הסטארט־אפ ששינה את חוקי המשחק, איתגר את הסדר הקיים, פתח שערים, הרחיב גבולות, בעט בקונבנציות ובהרגלים ונגע בשמיים. נהרין הוא הגרוב.

נהרין החל לרקוד בגיל 22. מאוחר, כמעט גבולי, במושגי מחול. על אף ניסיונו המועט הצטרף, בתום שירותו בלהקה צבאית, ללהקת בת שבע, שציינה אז עשור להקמתה ע”י הברונית בת שבע דה רוטשילד והכוריאוגרפית האמריקנית הנודעת, מרתה גרהאם. החיבור עם גרהאם היה מיידי. בתום שנה הוזמן להצטרף ללהקתה, ארז מזוודות ועקר לניו יורק שם למד, בין היתר, בג’וליארד. בהמשך רקד בלהקתו של מוריס בז’אר, “בלט המאה ה־20”, בבריסל, ואז חזר לניו יורק והחל ליצור יצירות לקבוצת רקדנים שהתקבצו סביבו, בהם אשתו הראשונה, הרקדנית מארי קאג’יווארה, כמו גם יצירות בהזמנה עבור להקות שונות בהן: להקת המחול הקיבוצית, להקת NDT ההולנדית ולהקת בת שבע.

“טבולה ראסה” שיצר נהרין לבת שבע בסוף שנות ה־80′, הכתה גלים וסימנה נקודת הזנק. זו היתה יצירה מחולית שלא דמתה לשום דבר שהיה פה קודם. היא הגיעה בדיוק בזמן ללהקת המחול, שאחרי עשור ראשון מפואר, שקעה בתרדמת ונזקקה ליוצר בעל קול ייחודי ומעוף שיצעיד אותה קדימה. מבקר המחול והמשורר, חזי לסקלי ז”ל, קרא למנות את נהרין לתפקיד מנהלה האמנותי של הלהקה, “לסיכוי היחיד של בת שבע קוראים היום אוהד נהרין (…) תכונתו הנאצלת ביותר היא עובדת היותו כוריאוגרף מעולה באמת עם סיכוי סביר להיות קיליאן חדש”, כתב־ניבא אז לסקלי. ב־1990 מונה נהרין לתפקיד המנהל האמנותי של בת שבע. העידן החדש נפתח.

זה התחיל עם “קיר”, עבודה פנומנאלית פורצת דרך בשיתוף להקת נקמת הטרקטור שניגנה לייב על הבמה. “קיר” נחרטה בזיכרון הקולקטיבי, בין היתר, בזכות “אחד מי יודע”, שהפך לטקסט קנוני ושמונה שנים לאחר הבכורה כמעט והביא להפלת ממשלת ישראל. זו היתה סנסציה שלראשונה מגנטה למחול קהלים חדשים וצעירים. לא עוד להקה עם סולנים, אלא נבחרת עלית מאוחדת של כשרונות. באותה השנה הקים נהרין את אנסמבל בת שבע, חממה להצמחת עתודה. נהרין הפך שם נרדף לבת שבע. בת שבע הפכה לנהרין. “פרפטום”, “מבול”, “קינג וארה”, שלושה יהלומים שחורים שיצר בהמשך, סללו את הדרך אל “אנאפאזה”, יצירה מכוננת, ששינתה את פני המחול העכשווי והנסיקה את בת שבע לפסגה.

בשנות ה־90′ שולב בלוח האימונים בבת שבע: “השיעור של אוהד”. לטכניקה עדיין לא היה שם, אך לכל הנוגעים בדבר היה ברור שמשהו חדש ומסעיר מתחולל, זרם תנועה אלסטי שלא דומה לשום דבר אחר זולת עצמו, מעורר את הגוף ומותח את גבולות המחשבה. שפת הגאגא של נהרין, מעבדת תנועה המאפשרת לצאת מגבולות המוכר, לפרוע הרגלים וקיבעונות, להרחיב את מנעד התנועה ולצלול אל מקורותיה. “השיעורים של אוהד” החליפו את שיעורי הבלט היומיים והפכו בהמשך לשפתה הרשמית של הלהקה. מפעל הגאגא, שמתקיים ומנוהל במקביל לבת שבע, מסמיך מורים בארץ ובעולם המפיצים את הבשורה, לייב ואונליין, 24/7, בקרב רקדנים ולא־רקדנים. כפי שלהקות בכל העולם מציגות באופן קבוע את יצירותיו של נהרין, כך גם הגאגא נלמדת כיום כמעט בכל מגמות המחול ובמוסדות עלית כמו ג’וליארד ואוניברסיטת הרווארד. יש גאגא בישיבה, גאגא לילדים ולמשפחות, גאגא אנשים וגאגא לרקדנים מקצועיים. כל אחד והגאגא שלו. לעתים נדמה שאפידמיית הגאגא צבעה את שדה המחול הישראלי בצבע אחיד, כמו קונצנזוס שקשה לפרום, ומעטים היוצרים בישראל שמשוחררים מצילו הגדול של נהרין.

“מומו”, יצירתו החדשה, עוצרת נשימה. יש בה בהירות, דיוק ותמציתיות, פשטות ועומק, סוד. היא אומרת משהו על הזמן והמקום: על עדריות דורסנית, המבקשת למחוק כל סממן לאינדיבידואליזם, כי משורה ישחרר רק המוות, על קלישאה של ביחד’נס שאין לו תוקף, על חשיבות הצבעים בשמיכת הטלאים המכונה חברה. זו יצירה נהרינית, אבל אחרת. מהורהרת. מערערת. נהרין, כמו ה”גאגא”, יכול היה לנסוק בכל מקום אחר אך בחר לחיות וליצור בישראל. שניהם מביאים לשולחן הצעה רדיקלית: שינוי מבפנים. כך היא “מומו”. ריאה ירוקה להיאחז בה, כזו המאפשרת לנשום, בזמן שהכל מסביב חונק. מתעקשת על הגדרה עצמית במסגרת קהילה לוחמנית, כי זה מה שאנחנו – חברה של שונים. ואולי זה מה שהופך את אוהד נהרין לדמות שכמותה עוד לא היתה בתרבות הישראלית.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן