Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
באנר עם צבא

“סרנדה לברבור”: כוריאוגרפיה שסוחפת את הצופים לתוך סיפור אהבה סוער ומרגש

טל לוין, 16/11/2023, צילום: מאיה אילטוס

המופע החדש של הבלט הישראלי, שכולל שני חלקים, מעביר את הקהל רכבת הרים רגשית, ומציג לאורך כל אורכו טכניקה מרהיבה ואופי ייחודי. אך מי שגונב את ההצגה הוא ללא ספק הקטע שחותם את המופע – “ברבור שחור”, שלא רק מספק רגעים נפלאים ומעוררי מחשבה, אלא גם תורם פרשנות רעננה ל”אגם הברבורים” ומציג את הלהקה במיטבה מזה שנים

את הביקורת על “סרנדה לברבור”, המופע החדש של הבלט הישראלי, אפשר וראוי להתחיל מהחלק השני של הערב – היצירה “ברבור שחור” של הכוריאוגרף היווני אנדוניס פוניאדקיס. למעשה טוב היו עושים בבלט הישראלי לו הייתה העבודה מקבלת ערב משלה, מפני שהיא לגמרי עומדת בפני עצמה, גדושה באינספור רגעים נפלאים ומעוררת מחשבה. היא מצליחה לעשות בעת ובעונה אחת שני דברים, שאי אפשר להפריז בייחודיותם: הראשון, היא מעניקה פרשנות חדשה, מקורית ומסעירה ל”אגם הברבורים”. השני, היא מעניקה לרקדני הבלט הישראלי חומר גלם תנועתי שמחמיא מאוד ליכולותיהם, ולמעשה מציג את הלהקה במיטבה מזה שנים.
אבל נתחיל בכל זאת מההתחלה, ומחלקו הראשון של הערב,”סרנדה”, שיצר ג’ורג’ בלנשין, למוזיקה של צ’ייקובסקי. מדובר על העבודה הראשונה שהעמיד בלנשין עבור הניו יורק סיטי בלט, ולמרות ראשוניותה, היא מקפלת בתוכה הרבה ממאפייני השפה התנועתית שלו – לא רק שילוב תנועות מסגנונות מחול שונים, אלא ואולי בעיקר, צירופים חדשניים של תנועות, כניסות, יציאות והעמדה מעניינת על הבמה.
“סרנדה” נולדה מרגע של השראה שבו נכנס בלנשין לסטודיו, וראה את הרקדניות מסתירות את פניהן מקרני השמש שחדרו דרך החלון. המוטיב הוויזואלי, מעין הבהוב בין חושך לאור, שזור לאורך כל העבודה – דרך התנועות, דרך החצאיות השקופות, ובאמצעות התאורה. זוהי עבודה ששלובים בה גם אלמנטים מתחום הצילום והקולנוע, כך שברגעים מסוימים נראות הרקדניות כמו בצילום בחשיפה גבוהה. בנוסף, כמו בהרבה עבודות אחרות של בלנשין, גם כאן מקבלת הלהקה (ה-corp de ballet) תפקיד משמעותי. בניגוד לבלט הקלאסי של המאה ה-19, שבו הייתה חלוקה גדולה בין הסולנים לבין הרקדנים שעומדים ברקע, כאן יש המון סולואים קצרים וארוכים, שמאפשרים לכל אחת לקבל חשיפה ראויה.
זאת לא הפעם הראשונה שאני רואה את היצירה הזאת בביצוע של הבלט הישראלי. בהשוואה בין הביצועים, זה היה דווקא החלש מבין השניים, בעיקר בגלל חוסר אחידות ברמה הטכנית בין הרקדניות. לעומת זאת, שלוש הסולניות שביצעו את התפקידים הראשיים, היו מצוינות והצליחו להפגין גם טכניקה מרהיבה וגם אופי ייחודי משלה.
ונשוב ל”ברבור שחור”, כאמור היצירה החדשה והמעניינת יותר של הערב. תחילת העבודה נרקדת לצלילי מיקס של המוזיקה המפורסמת של צ’ייקובסקי עם קולות שנלקחו מתוך ראיונות עם רקדניות הניו יורק סיטי בלט – שרה מרינס, אשלי באודר ותרזה רייכלין. הן מספרות על התפקיד הכפול של אודט/אודיל, הקושי הטכני הרב הכרוך בביצוע, לצד הממד התיאטרלי שנדרש מהן. על רקע המיקס הזה פורצים לבמה רקדנים, לבושים בגדים שחורים עם ציורים-הדפסים של נוצות, ורוקדים בתנועות מהירות מאוד. יש כאן לא מעט מחוות לבלנשין, בעיקר לחיבורים החדשניים שעשה בין תנועות שונות, לצד שילובים מרתקים, מהירים ולעיתים מסוכנים בין בלט למחול מודרני. פוניאדקיס מצליח לייצר על הבמה אנרגיה גבוהה לאורך זמן, גם ברגעים שבהם המוזיקה היא לירית ואיטית יחסית.
דמות הברבור השחור היא לא אישה טורפת ורמאית, היא מתגלמת דרך כל הרקדנים, והם מייצגים אלגנטיות, חדות ובה בעת שבריריות ונגישות. מרשימים במיוחד הם הדואטים, שמשחקים כל הזמן על ההכרות שלנו עם פה-דה-דה קלאסי, לבין סוגים שונים של ריקודי זוגות. ניכר כי פוניאדיקס מושפע מהניו יורק סיטי בלט, לא רק דרך השימוש בקולות הרקדניות, אלא בגילום האתוס שלהם – תנועה מהירה מאוד עם דגש רב על פרפורמנס והלהבת הקהל. קצת כמו המוזיקה, שאפשר לעבור איתה רכבת הרים של רגשות, גם הכוריאוגרפיה סוחפת את הצופים לתוך סיפור אהבה סוער ומרגש. ודווקא בגלל המהירות ושילוב הסגנונות, רקדני הבלט הישראלי נראו כאן במיטבם, והצליחו להביא לידי ביטוי יכולות טכניות גבוהות לצד אישיות בימתית מעניינת.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

תזמורת המהפכה, בניהולם האמנותי של זהר שרון ורועי אופנהיים, העלתה בבכורה במסגרת ׳סדרת המהפכה׳ באופרה הישראלית את המופע ׳גרשווין – גרסת המהפכה׳

ט״ז באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 25/02/2024

חוגגים את יום האישה הבינלאומי באירוע מפעים שיפעיל את כל החושים – סיור מרתק באולמות האבירים ובמצודה בעכו העתיקה, עם מופע מחול סוחף ומלא קצב

ט״ז באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 25/02/2024

אנסמבל גולהא מתמחה במוזיקה הפרסית העממית והקלאסית, והוקם ב-2008 על ידי נגן הסנטור מנשה ששון, המוכר כחבר ותיק בלהקת הברירה הטבעית

י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 22/02/2024

באר: “בעקבות המלחמה הקשה שאנו נמצאים בה כעת בחרתי לחזור שוב אל אותו טקסט מתוך תחושה אישית שהשיר יכול אולי להביא לידי ביטוי את תחושת החייל הבודד

י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 22/02/2024

במשך שנה עקבו שתי יוצרות ישראליות אחר המתרחש בחדר המיון הגדול בישראל לחיות בית. זה מתחיל בשיגרה המוּכֶּרת מכל חדר-מיון “רגיל” – מטופל/ת במצב שדורש טיפול דחוף

י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 22/02/2024

ביתן הדבש המקורי הוקם באמצע שנות ה-90, כחלק מהמוזיאון המספר את סיפורם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

עם שמעון סיבוני – זמר טנור שמשלב שירה אופראית עם שירה אנדלוסית וגבריאל אוחיון – מהשמות הבולטים והעכשוויים בקהילות היהודיות בצרפת ובמרוקו

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

מופעי “שעת אופרה” נועדו לקרב את עולם האופרה לילדים בגילאי 3 עד 8. כאשר נפגשים הילדים מקרוב עם דמויות מהאגדות המספרות את הסיפורים המוכרים והאהובים בשירה

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

בתערוכה רחבת ההיקף מוצגות עבודות אמנות, יצירה דוקומנטרית והיא מלווה במוזיקה ישראלית

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

שלמה שמחה, שם דבר בעולם המוזיקה היהודית, מוכר לנו מזה שנים כקול יחודי בעל עוצמות ורגש בלתי נגמר, שלמה ששיחרר לעולם מספר אלבומים, זוכה לקהל רב ותהודה רבה

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

טלי חולמת על משפחה מאושרת כמו שהייתה לה. היא וחברתה הטובה ביותר צליל מתכננות הפתעה במופע מרגש לכבוד יום העצמאות, שבו לטלי תפקיד ראשי

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

“אלזבת'” סדרת הבת של “האישה הטובה” * “מאטלוק” בכיכובה של זוכת האוסקר® קת’י בייטס * “הבלש מאיסטנבול” ההפקה הבינלאומית החדשה של פראמונט+

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

למעלה מ-10 מיליון מבקרים ביותר מחמישים ערים ברחבי העולם זכו לבקר בתערוכה הבינלאומית של Van Gogh ועכשיו גם בישראל!

ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 18/02/2024

תיעוד חי מרהיב ומרגש מתוך חופת ענק שהתקיימה בקיץ האחרון בישראל בהפקת ‘אבסולוט’, אותה מלווה תזמורת פילהרמונית בת 48 נגנים בניצוחו של מאסטרו בני לאופר

ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 18/02/2024

דויד לידר הוא משורר, הוגה דעות, נשוי ואב לשניים. מועמד לאומן בשחמט, לשעבר מבכירי שחקני הנוער בישראל. שירת כעוזר וכממלא מקום קצין תכנון ופיקוח ביחידת הבינוי של פיקוד מרכז

ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 18/02/2024

המנצח רוברטו פורֶס וֶסֶס (Forés Veses), יליד ולנסיה בספרד, זכה בתחרות הניצוח ע”ש יבגני סבֶטלנוב ובתחרות הבינלאומית למנצחי אופרה ע”ש לואיג’י מַנצ’ינֶלי

ה׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 14/02/2024

‘מאנא – כלי של אור’ העוסקת במושג “בית” ומקבלת בימים אלו משמעות מיוחדת ובמקביל פותחת הלהקה את ביתה לחיילים שחוו טראומה – חוות חוסן בכפר האמנות האקולוגי ורטיגו

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

לצד הלחימה המתמשכת והתקווה לשובם הביתה במהרה של החטופים, תיאטרון הסמטה מציג את לוח המופעים לחודש פברואר, עם שלל הצגות ומופעי ג’אז שלא תרצו לפספס

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

זהו גם סיפור אהבתם הסוער של ליאון ובלנקה קונפורטי במהלך מלחמת העולם השנייה מבוסס בחופשיות על סיפור אמיתי. לנגד עינינו נפרשים בספר החיים בבולגריה

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

ישי, בחור ישיבה בן 21, אוהב וחי מוזיקה, התחיל לכתוב בגיל 12 ולהלחין בגיל 14 ומאז לא מפסיק לנסות להעלות על הכתב את רחשי ליבו, ישי הוציא עד כה שישה סינגלים מעניינים

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן