באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

סיפור האהבה בין נסיך לברבור מכושף הפך ליצירת המחול הידועה ביותר בעולם

רוברט גרשקוביץ, 16/11/2023, צילום: ויקיפדיה

לאורך השנים כוריאוגרפים רבים עיבדו את יצירת המחול המבוססת על המוזיקה של צ’ייקובסקי, אך רק ג’ורג’ בלנשין הביא אותה למעמד אייקוני

רוברט הוא סופר ומבקר המחול של “וול סטריט ג’ורנל”

בזמן שג’ורג’ בלנשין (1904-1983), הכוריאוגרף הרוסי-אמריקאי השנון ובעל החזון, עמל רבות כדי לשמר את הבלט כאמנות חיה במאה ה־20, יצירתו של צ’ייקובסקי “אגם הברבורים” מעולם לא התקשתה לשמור על הרלוונטיות שלה. הפופולריות שלה על זמנית. מספרים שבלנשין נהג לומר ב־35 השנים שניהל את להקת “ניו יורק סיטי בלט”: “אולי זה יהיה רעיון טוב לקרוא לכל מופעי הבלט ‘אגם הברבורים’, ככה אנשים יבואו!”.

סיפור אהבה בין ברבור לנסיך

כשבלנשין ולהקתו הציגו לראשונה את “אגם הברבורים” ב־1951, נראה שהוא לא היה נלהב כל כך. הכוריאוגרף קיווה להטביע את חותמו עם יצירות חדשות וניסיוניות. לדעת בלנשין, עולם המחול אז עסק בעיקר בנוסטלגיה, כשביצוע יצירות עבר היו פסגת השאיפות של כל להקות המחול. אלא שמהרגע ששכנעו את בלנשין להציג את “אגם הברבורים”, הוא ניגש לטפל באופן אישי בסיפור האהבה בין אודט, נסיכה שמכשף רשע הפך אותה לברבור, לזיגפריד, הנסיך מלנכולי.

השינויים שהכניס בלנשין ליצירה

במהלך השנים, בלנשין עשה שינויים ביצירה. ב־1956, למשל, הוא חיבר את סיום האלגרו המלהיב שצ’ייקובסקי הלחין, לקטע בולט ביצירה – כששתי הדמויות המובילות, הנסיכה אודט והנסיך זיגפריד, רוקדות. בכך בלנשין ביטל את הסוף שנוסף לאחר מות המלחין; אותו סיום שהוצג בהפקה של הכוריאוגרף הרוסי לב איבאנוב ב־1895.

הוא המשיך לשכתב את היצירה. באמצע שנות ה‏־60 נרשמה תדהמה בקרב שמרנים כשבלנשין קיצץ את רביעיית “הברבורים הקטנים” המפורסמת; קטע שלינקולן קירסטיין, יד ימינו של בלנשין, כינה “מכונת מחיאות כפיים שתמיד עובדת”.

בלנשין עיבד מחדש את “אגם הברבורים” עד 1980, והוא יותר ויותר התייחס לכוריאוגרפיה של איבאנוב, בעיקר בקטעי הסולו של מלכת הברבורים. מאז שראיתי לראשונה את “אגם הברבורים” בתחילת שנות ה־70, הכוריאוגרפיה, שקשורה באופן הדוק למוזיקה של צ’ייקובסקי, נשאה את העלילה לפסגות דרמטיות, ללא קשר לשינויים שהכניס בלנשין בכל עונה נתונה.

אחרי מרגעי השיא של היצירה כולל את הקטע שבו הרקדניות סובבות סביב הבלרינה. בתחילה, הן נכנסות לבמה ומשתרכות לאורך האגם בקווים נחשיים ובקבוצות קטנות ומסודרות. בסוף, בפרידה הטרגית של הגיבורים, קבוצת הרקדניות עולה ויורדת, כגאות ושפל, מעל הסצינה.

בלנשין ביים את אודט כך שתרקוד בצעדים מאוד זוויתיים. כשהיא עוזבת, היא כאילו נמשכת בכוחו של מכשף רשע שנמצא מחוץ לבמה. היא לא מבצעת את תנועת הזרועות הנחשיות, שלעתים קרובות מוזילות הפקות אחרות של “אגם הברבורים”. היא עוזבת את הבמה בסיבובים עדינים, בגב מקושת, כשראשה לאחור, בפרופיל אשר מראה את הדמות כולה.

הגרסאות העכשוויות ליצירה

לפני כ־15 שנים, להקת “מיאמי סיטי בלט” ביצעה את יצירתו של בלנשין בפעם הראשונה. שנה אחר כך ביצעה אותה גם להקת ניו יורק סיטי בלט. שתי ההפקות האלה הצליחו להעביר את הכוח התיאטרלי והיופי של “אגם הברבורים”, אף שכל אחת מהן חשפה אי הבנות בנוגע לאינדיבידואליות של היצירה הזו.

הגרסה שביצעה “מיאמי סיטי בלט”, בבימוי מריה קלגרי, אחת הרקדניות שגילמו בניו יורק סיטי בלט את אודט, היא הקוהרנטית ביותר, והיא גם זו שהכי מזכירה את גרסתו של בלנשין מ־1983, חודשים ספורים לפני מותו.

כמה אלמנטים מכריעים, דוגמת הסימן העדין שבעזרתו אודט מאותתת לנסיך שיתבונן בקרקע כדי שלא יחזה בשינוי שהיא עוברת, היו חסרים בהפקה הזו. אך היא עדיין הצליחה לכבד את החזון של בלנשין, בין היתר הודות לריקוד הנקי של הלהקה.

הגרסה של ניו יורק סיטי בלט היתה מרשימה, על אף השינויים ששתלו בה, שלא ממש תאמו את היצירה המקורית. אנסמבל הרקדניות שליוו את הנסיכה היו לבושות בשחור במקום בלבן, ומספרן עלה מ־24 ל־30.

התפאורה, שתוכננה על ידי אלן ווס, שגם עיצב את התלבושות, נראתה כמועדון חשפניות – אבל בקוטב הצפוני. התאורה הירוקה האפלולית שעיצב מארק סטנלי גרמה לבמה להיראות דחוסה, בעוד שבעבר היא היתה בהירה ומאווררת.

מה שממשיך להפנט את הצופים

למרות כל הפגמים מהם סובלות גרסאות עדכניות של “אגם הברבורים”, המוזיקה של צ’ייקובסקי עדיין ממלאת חיים בדרמה הזו על כישוף ואהבה נכספת. שלא כמו הרבה גרסאות מתוחכמות שמופקות בימינו, היצירה של בלנשין מחברת את הצופים ללב המוזיקה של צ’ייקובסקי ובכך מהפנטת אותם.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן