באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

מרים זוהר: “על הבמה שוכחים את הגיל, וגם לא שומעים כשיש טלפון באולם”

איה חיות, 16/11/2023, צילום: אביגיל עוזי

היא עלתה לארץ כנערה אחרי המלחמה, בלי לדעת עברית ובלי ניסיון משחק, אך עם חלום אחד: להופיע על במות. “הרגשתי שאני חייבת לעשות כל תפקיד שקיבלתי”, מספרת מרים זוהר בת ה-91, שמאז הפכה לאחת מגדולות השחקניות בישראל, ומשתפת למה לקח זמן עד שהאמינה בעצמה, ואיך תפקיד חייה (לצד וירג’יניה וולף) היה דווקא האמהות: “לא ישבתי בכסית ולא הכרתי את אלתרמן. אחרי הצגה טסתי הביתה לבשל לילדים”

כששואלים את מרים זוהר, מהשחקניות הוותיקות והמוערכות ביותר בישראל, אם יש טקסט שהיא זוכרת במיוחד מהקריירה הענפה שלה – היא מיד נכנסת לדמות של חנה סנש במונולוג מההצגה שעלתה בהבימה לפני יותר מ-60 שנה. “אני לא יכולה להסביר איך אני זוכרת את זה”, היא אומרת, “יש דברים שקיימים”.
זוהר, בת 91, היא שועלת קרבות מנוסה. לאורך הקריירה היא שיחקה בשלל הצגות – מ”מי מפחד מוורג’יניה וולף” ו”מירל’ה אפרת”, דרך “הדוד וניה” ו”אמא מאוהבת” ועד “אדיפוס” הנוכחי – והופיעה על הבמות של שלושת התיאטראות הגדולים בישראל; היא התחילה בצעירותה בהבימה, עברה לבית ליסין וכיום משחקת בקאמרי. “ההרגשה שיש בשביל מה לקום בבוקר, אין דבר יותר טוב מזה. כשאני הולכת לישון אני חושבת על זה שמחר אני הולכת לתיאטרון. אם לא היה לי את זה – מה הייתי עושה? אין לי שום תחביב, אני לא יודעת לשחק קלפים. אבל יש לי מקצוע וזה נהדר”.
הגיל משפיע? “הגיל הוא לא פשוט, אבל משתדלים שיהיה פשוט. כשעולים על הבמה שוכחים את הגיל, לא חושבים עליו”, היא מספרת וצוחקת שיש גם יתרונות: “פעם הייתי שומעת אם היה איזה טלפון באולם. היום אני לא כל כך שומעת טוב, אז זה לא מפריע לי. אני אומרת לחברים, ‘אתם רואים? יש בזה גם משהו טוב’. פעם הייתי מתרגזת והיום לא”.
האמנת שתשחקי גם בגיל הזה? “אני גם לא חשבתי שאגיע לגיל הזה. תודה לאל הגעתי, ואם אני על הבמה ועדיין יכולה להביא לשם משהו – אז זה מאלוהים”.
הריאיון מתקיים בדירתה של זוהר שברמת אביב. כשעוברים בין חדריה, נגלות עוד ועוד תמונות משלבים שונים בקריירה שלה לצד הפרסים שקיבלה – ובראשם פרס ישראל. כשהיא מחייכת לכל מי שנקרה בדרכה, רוקדת ושמחה, כמעט קשה לדמיין את הילדות המורכבת שעברה: זוהר נולדה בצ’רנוביץ שברומניה לפני עליית הנאצים לשלטון, וכשהחלה המלחמה היא גורשה יחד עם הוריה ואחיה לגטו שהוקם בעיר, ולאחר מכן למחנה עבודה בטולצ’ין שבטרנסניסטריה. ארבעתם הצליחו לשרוד, אולם בתום המלחמה אביה נעצר על ידי השלטונות הסובייטים ומת במאסר.
שנת 1948 הייתה עבורה משמעותית במיוחד, כשיחד עם אמה ואחיה זוהר בת ה-17 הפליגה בספינת מעפילים בדרך למדינת ישראל, אך כשזו נתפסה על ידי הבריטים – נוסעיה נשלחו למחנה מעצר בקפריסין. יצחק פאנר, מנהלו של תיאטרון ביידיש שהתארגן באי, הציע לה להצטרף לתיאטרון והיא נענתה. כשנה לאחר מכן, כשמשפחתה עלתה לישראל והתגוררה במחנה עולים בבנימינה, היא כבר עשתה את תפקידיה הראשונים על הבמה על אף שאינה ידעה עברית.
“כתבתי את הטקסט באותיות לטיניות עם התרגום בגרמנית, כדי שאבין מה אני אומרת”, היא משחזרת. “זה היה פחד נוראי שמא אשכח משהו. מי יעזור לי? איך אני אצא מזה?”. לאותה הצגה הגיע גם איש התיאטרון שמעון פינקל, שהבחין בכישרונה והביא אותה לאודישנים בהבימה. “הייתי ילדה שלא ידעה כלום. שאלו אותי, ‘מי ישב בבחינה שלך?’, ואמרתי, ‘אני חושבת שבן גוריון’ – כי היה שם את צבי פרידלנד שהיו לו שערות עומדות, ואני חשבתי שבן גוריון בא לראות אותי. ככה התחלתי את הקריירה שלי”, היא צוחקת.
מתי הבנת שאת שחקנית? “אני לא יכולה להגיד שיש גיל שהבנתי. אני לא למדתי משחק, אבל הרגשתי שאני חייבת לעשות כל תפקיד שקיבלתי, אף על פי שלפעמים לא ידעתי איך עושים אותו. כשלא עוברים בית ספר דרמטי את לא יודעת מה זה תפקיד, את לא יודעת איך בונים תפקיד. אני עשיתי הכול עם האינסטינקטים שלי”.
מה היית מגדירה כתפקיד הכי גדול שלך? “אנשים אומרים שהם לא יכולים לשכוח את וירג’יניה וולף, שזה היה אחד התפקידים המצוינים שלי. אל תשאלי אותי איך עשיתי את זה, כי אני לא חושבת שהבנתי מה אני עושה. אבל היה לי במאי טוב (היי קיילוס, א”ח) והוא ידע לעבוד איתי ולהוציא ממני את מה שהייתי צריכה. היו הרבה שחקנים שלא רצו לעבוד איתו, כי הוא היה במאי ש’מענה’ את השחקן. אבל אני אהבתי את זה, כי על ידי העינוי שלו אני הגעתי למה שהייתי צריכה להגיע”.
את התפקיד הזה בהבימה היא גם שיחקה בעודה בהיריון עם בתה השנייה, והיא אף חזרה אליו כמה שנים לאחר מכן בבית ליסין. “זה נודע לי בפרימיירה. שיחקתי עד סוף חודש חמישי, ובעלי (אריה גלבלום, א”ח) היה יושב בבית ורועד מפחד שלא יקרה לי משהו, כי זה מחזה לא פשוט. הייתי קופצת על השולחן ועושה כל מיני דברים, זה לא סתם לשבת ולדבר. אבל התגברתי, ילדתי, וחזרתי לשחק אחרי ארבעה חודשים”.
כיום, שתי בנותיהם, הנכדים והנינה הטרייה הם כל עולמה – גם אם לפעמים שילמה על כך בקריירה שלה. “לא היה לי אכפת לקבל פחות תפקידים – התא המשפחתי היה חשוב לי. אף פעם לא ישבתי בכסית אחרי הצגה, אני לא הכרתי את אלתרמן ואת שלונסקי. אחרי הצגה הייתי טסה הביתה לבשל ארוחה לילדים למחרת. אני חושבת על הרבה ערבים שלא רציתי ללכת לשחק אבל הייתי צריכה, והילדות נשארו בבית ולא יכולתי להשכיב אותן, וזה לא קל. אני מקווה שהן לא נושאות כלום בליבן נגדי, הן אף פעם לא אמרו מילה. זה היה תפקיד חיי בהחלט”.
בעבר אמרת שכשהיית צעירה לא חשבת שאת שחקנית טובה. היום את כבר מבינה שזה לא נכון? “כיוון שלא למדתי לשחק והיו לי פחדים נוראיים במקצוע הזה, אז חשבתי על עצמי שאני לא מספיק טובה. היו תקופות כאלה. אבל אני מקבלת כל כך הרבה פידבק מהקהל – אנשים רואים אותי ברחוב ומחבקים אותי, ונותנים לי כל כך הרבה אהבה – אז אני משתדלת לחשוב שמגיע לי, אולי”.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן