באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

ייצוג השטעטל באמנות יהודית: בין מציאות לפנטזיה

ד”ר אולגה אונגר, 16/11/2023, צילום: באדיבות בנימין לוקין

מבוא

עיצובן של התפיסות המקובלות והנפוצות של השטעטל הושפע במידה רבה מהדרך בה השטעטל יוצג בצורות אמנות שונות. מסיפוריו  של יצחק בשביס זינגר, דרך ציוריו של מארק שאגאל עם הדמויות המרחפות מעל עיירת הולדתו ויטבסק, ועד סצנות ושירים מ”כנר על הגג”, מחזמר המבוסס על “טוביה החולב” של שלום עליכם.
בעשורים האחרונים ניסו חוקרים מתחומים שונים לבחון את  את הדיכוטומיה שקיימת בין השטעטל כדימוי בדיוני לבין השטעטל כמציאות היסטורית.1 מטרתנו כאן היא לנסות ולהעניק נדבך נוסף לכך  על-ידי השוואה בין תצלומים שצילם סולומון יודובין, אמן וצלם יהודי,  לבין עבודות של אמנים יהודים מודרניסטיים ובהם: מאיר אקסלרוד, יששכר בר ריבק, רגינה מונדלק וגריגורי אינגר המתארים היבטים שונים של החיים בשטעטלך: השוק, המקצועות השונים, הנשים ועולם לימוד התורה. באמצעות דו-שיח בין שני תחומים אמנותיים – הצילום והציור, המתארים נרטיבים ונושאים חזותיים דומים, נחקור את השטעטל כפי שנראה דרך עיניהם של אמנים יהודים אלה, וזאת כדי להשיג הבנה מעמיקה יותר של אופיו המורכב והדינמי.
הנושא שלנו מעלה שתי שאלות מורכבות – ראשית, מהו השטעטל? ושנית, מיהו אמן יהודי?
אם כן, מהו השטעטל (ברבים: שטעטלך)? האם היה זה יישוב יהודי מבודד ומוזנח, שנאבק בעוני ובפוגרומים, או שמא מדובר בקהילה יהודית משגשגת ותוססת? האם היה זה עולם יהודי לחלוטין עם אינטראקציה מוגבלת עם השכנים הלא-יהודים? מעבר לכך,  האם בכלל ניתן לדבר על הגדרת שטעטל אחידה, שכן לכל שטעטל היו היסטוריה ומסורות משלו, והוא היווה עולם קטן ונפרד עם הארכיטקטורה הייחודית, התושבים והמנהגים שלו2?
מורכבת לא פחות היא השאלה מיהו אמן יהודי ומהי אמנות יהודית, במיוחד בתקופה המודרנית. השאלות האם יש אמנות יהודית ומהי אמנות זו, הן חלק מדיון אקדמי מתמשך. יחסי הגומלין בין זהויות חילוניות ויהודיות ביצירותיהם של אמנים ממוצא יהודי הביאו חוקרים לדון האם כל אמן ממוצא יהודי בהכרח יוצר אמנות יהודית או רק מי שביצירותיהם מדגישים את זהותם היהודית3.
בנוסף, שני הנושאים – השטעטל והאמנות היהודית, קשורים זה בזה, וזאת מכיוון שאמנים יהודים רבים בעלי השפעה נולדו וגדלו בשטעטלך. לכן, יהיה זה טבעי לבחון את השטעטל כנקודת מוצא כשמנסים לבחון ולהגדיר את מהותה של האמנות היהודית.
יצירות האמנות המוצגות במאמר זה נוצרו על ידי אמנים פחות מוכרים וידועים. מטרתנו הייתה להציג מגוון רחב ככל האפשר של תפיסות אמנותיות של השטעטל באמצעות מבחר אמנים בעלי אסתטיקה וסגנונות שונים.
ההשוואה בין הצילומים התיעודיים ויצירות האמנות מספקת לנו הצצה  שונה על אופיו של השטעטל – מה הייתה המציאות שלו  ואיך הוא עוצב בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי.  אנו מקווים שהחומר הוויזואלי והדיונים שיוצגו כאן יספקו לקוראים לקבל תמונה אחרת של השטעטלך,  כזאת ששואפת להיות מנותקת מהכללות  ומנוסטלגיה רומנטית, או לכל הפחות להיות מודעת אליהם. על ידי הצבת עבודות צילום אל מול ייצוגים של השטעטל באמנות החזותית, ננסה להבין טוב יותר את ההבחנה בין המציאות לעומת הפנטזיה והדמיון.
עם זאת, חשוב לזכור שגם הצילום וגם יצירות האמנות החזותית הן צורות ביטוי סובייקטיביות המראות את העולם כפי שהאמן עצמו ראה אותו. בעוד שרוב עבודות האמנות נחשבות באופן טבעי לסובייקטיביות, הצילום נתפס לעתים קרובות כמציג דימוי אובייקטיבי של המציאות. למרות זאת   מובן שגם הצילום מושפע מגורמים סובייקטיביים ומהחלטות יצירתיות אישיות. לפי קו הסתכלות זאת , ההבחנה בין האובייקטיביות לבין הסובייקטיביות הופכת להיות יחסית ולא מוחלטת.

המשלחת האתנוגרפית של ש. אנ-סקי

סולומון יודובין צילם את תצלומי השטעטלך במהלך מסע אתנוגרפי שאירגן שלמה זיינוול רפופורט (1863–1920), הידוע בכינויו הספרותי ש. אנ-סקי, סופר, מחזאי וחוקר פולקלור יהודי שמוכר בעיקר כמחבר המחזה “הדיבוק”. בשנת 1909 יזם אנ-סקי מסע אתנוגרפי שמטרתו הייתה תיעוד חיי היהודים ב”תחום המושב”. החברה היהודית להיסטוריה ואתנוגרפיה סייעה לו בפרויקט ולביצוע מחקר זה4.

בין 1912 ו-1914, ש. אנ-סקי וצוותו ערכו שלוש משלחות אתנוגרפיות כאלה ליותר משבעים ערים ושטעטלך בדרום מערב אוקראינה (פרובינציות ווהלין, פודוליה וקייב). הם אספו למעלה מ-1,800 סיפורי עם ו-1,500 שירי עם יהודיים ו-300 חפצים בעלי חשיבות דתית ותרבותית. כמו כן הם הקליטו 500 גלילי פונוגרף וצילמו -2,000 תצלומים.5 כיום, עבודת של ש. אנ-סקי וצוותו מאפשרת לנו הצצה מרתקת אל תוך העולם של שטעטלך לפני מלחמת העולם הראשונה.

המטרה של אנ-סקי ואנשיו –ביציאה למסע זה היתה לתעד ולשמר את העולם הנעלם והמשתנה של השטעטלך. אנ-סקי טען כי העם היהודי יכול לשמר את  זהותו הנוכחית והעתידית רק מתוך היכרות וההתייחסות להיסטוריה ולמסורת היהודית. לטענתו, היהדות העירונית המודרנית של האימפריה הרוסית תוכל ליצור תרבות יהודית חילונית חדשה רק אם זו תהיה  מבוססת על זיכרון המבנים החברתיים והתרבותיים שעיצבו את חייהם  של יהודי השטעטל. כך למעשה נולדה המשלחת, מתוך צורך לתעד בדחיפות עולם שעמד על סף שינוי מהיר  ובלתי הפיך בעקבות השפעות חיצוניות.

למסע שלו גייס אנ-סקי את המלחין יולי אנגל, את האתנו-מוזיקולוג זינוביי קיסלגוף ואת האמן והצלם סולומון יודובין.

במהלך המסע תיעד יודובין בצילומים וברישומים “טיפוסים אנתרופולוגיים”, מקומות היסטוריים, מבנים יוצאי דופן, תנאי מחיה ופעילויות יומיומיות – מסחר, אומנות, כמו גם תחומים חינוכיים ודתיים, המספקים מבט ייחודי על חיי היומיום של השטעטל.

השוק

במרכז השטעטל היה שטח פתוח גדול – השוק. הוא היה המרכז הכלכלי והקיומי של השטעטל. בנוסף לשוק שלטו בנוף בתי תפילה – בתי כנסת וכנסיות. השטעטל היה לעתים קרובות מקום עני ורוב בנייניו היו מעץ, כך ששריפות היו נפוצות ובדרך כלל הרסניות. הסמטאות הלא סלולות הפכו לעתים קרובות לבוץ. תנאי התברואה והמחייה היו לרוב לקויים. השטעטל הוגדר במידה רבה באמצעות היחסים הכלכליים והחברתיים בין יהודים ולא-יהודים שהתפתחו והתרחשו סביב השוק.

תצלומו של יודובין מציג שוק טיפוסי בשטעטל. למרות השלולית הגדולה בחזית התצלום שמושכת את תשומת ליבנו, אנו עדיין יכולים לתפוס את מרכזיותו של השוק ואת חיותו האופיינית של השטעטל ביום השוק, כאשר ספקים ולקוחות מוכרים וקונים סחורה מעגלות. האנשים בצילום – מבוגרים וצעירים, גברים ונשים, יהודים ולא-יהודים, מעידים על המרכזיות של השוק כמוקד יחסי הגומלין בין קבוצות שונות.

הרישום של מאיר אקסלרוד מתאר את השוק באופן טיפה אחר. ברקע רואים את הנוף הארכיטקטוני של השטעטל – בתי מגורים, בתי כנסת וכנסיות, אך ללא פרספקטיבה ריאליסטית, הרקע כמעט שטוח. על אחד הגגות ניתן לראות מנקה ארובות. השוק מתואר בחזית הרישום, עם שפע של דמויות שונות. בצד שמאל, אישה הנשענת על שק סחורות, מאחוריה גבר עם ידיים מורמות כאילו הוא בא אליה בתלונות, ואז מוכר ששוקל את סחורתו ואישה עומדת לצידו. בכיוון מרכז הרישום, ישנה אישה שאוחזת בסל ומולה שתי ילדות יושבות על הקרקע. מאחורי קבוצה זו עומדת עגלת סוסים עם שני נוסעים. במרכז מוצגת קבוצה של שלושה גברים לבושים בקפטנים בקאפטנים שמשוחחים בינם לבין עצמם. מימינם, מוכר רחוב או אולי גנב, שאו שנושא משהו בידיו המושטות קדימה, או שמנסה להגיע לכיסו של האיש שעומד לידו, שנראה כאילו מוסח מהשיחה בין שלושת הגברים שלידו. בצד ימין ישנם כנר גבוה ושתי נשים כורעות, אחת מהן עם ילד – קבצניות.

בהשוואה לתצלום של יודובין שמראה לנו את שוק השטעטל כמקום עבודה ומסחר מרכזי ורציני, בציור של אקסלרוד הדמויות נראות כמו שחקנים על הבמה והתמונה כולה נראית כהעתק המציאות, כמו מיז-אנ-סצנה מהתיאטרון.

מקצועות השטעטל

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן