באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

וודי אלן יצר את הסרט הנועז הזה לפני 40 שנה. מדוע המסר שלו עדיין רלוונטי?

פיטר טונגט, 16/11/2023, צילום: IMDB

גיבור “זליג”, סרטו של וודי אלן, הוא אדם המשנה את דעותיו, אופיו וחזותו בהתאם לתכתיבי החברה ● בסרט זה הביע הבמאי את דעתו על הלחצים החברתיים המופעלים על האינדיבידואל

טונגט הוא עיתונאי, חוקר קולנוע ומחברם של שלושה ספרים על קולנוע אמריקאי

במשך רוב הקריירה שלו, וודי אלן היה מקושר באופן עקבי לסוג מסוים של קומדיות רומנטיות. בסרטיו הפופולריים דוגמת “הסיפור שלי עם אנני” ו”חנה ואחיותיה”, הציג אלן את הרומנים של אנשי מנהטן בסוף המאה ה־20 באור משעשע. כל אחד מהסרטים מבוסס על מה שבהמשך הפך לנוסחה: תסריט מלא מלל, ידע תרבותי נרחב, אלגנטיות חזותית, וכמובן, גיבור, המגולם על ידי הבמאי, שהוא טיפוס דאגן ופטפטן בלתי נלאה.

אך הקריירה של הבמאי והתסריטאי בן ה-87 מלאה גם הפתעות. הוא ביים סרטים בסגנון האקספרסיוניזם הגרמני (“צללים וערפל”), בסגנון צ’כוב (“ספטמבר”) ובסגנון מחזות הזמר האמריקאיים (“כולם אומרים אני אוהב אותך”); שניים מסרטיו הטובים ביותר, “נקודת מפגש” ו”חלומה של קסנדרה”, הם תעלומות רצח.

גיבור ביישן ומכווץ במיוחד

ההישג הנועז ביותר של אלן הוא סרטו “זליג” שיצא לפני ארבעים שנה. הסרט, בסגנון דוקומנטרי לכאורה, מספר על חייו האניגמטיים של דמות מדור הג’אז בשם לאנורד זליג. הוא משוחק על ידי אלן בגרסה ביישנית ומכווצת במיוחד. הדמות של זליג כל כך נוטה לקונפורמיזם שהוא מצליח גם לנווט במצבים לא סבירים וגם לעבור שינויים פיזיים המתאימים אותו לכל מאורע או אדם העומד לידו. זליג מאמץ דמויות – מרופא דרך גנגסטר ועד אריסטוקרט. באופן אירוני, האניגמטיות של הדמות גורמת לה להתפרסם.

באחד הקטעים בסרט רואים את זליג, באקט של סתגלנות פסיכוסומטית, מתנפח לממדים עצומים כשהוא נמצא בחברת שני אנשים שמנים. אלן ראה בסיפור הזדמנות לומר משהו עמוק על הלחצים החברתיים המופעלים על האינדיבידואל. “הסכנה בלנטוש את האני האמיתי, מתוך ניסיון לקבל אהבה, לא לעשות צרות, להתאים” כפי שהסביר הבמאי למראיין סטיג ביורקמן בספר “וודי אלן על וודי אלן”.

אולי כדי להדגיש את רצינות כוונותיו, החליט אלן לא להציג את הסיפור של “הזיקית האנושית” בסצנות דרמטיות מסורתיות.

במקום זה, אימץ הבמאי פורמט דוקומנטרי, באמצעותו הקריין (קולו של פטריק הורגן) מדריך את הצופה עם צילומי ארכיון של נופים עירוניים וסצנות מחיי הלילה, המעוררים לתחייה את עידן הגא’ז.

בעזרת המצלמה של גורדון וויליס, צילם אלן את עצמו ושחקנים אחרים – כולל מיה פארו בתפקיד הפסיכיאטרית, אשת סודו ובסופו של דבר אהובתו של זליג, יודורה פלטשר – באותו סגנון מגורען ורועד של צילומי התקופה.

הופעות האורח של הסופרים האמריקאיים

עורכת הסרט סוזן א’ מורס תפרה בחינניות צילומים חדשים וישנים כדי ליצור מעשה תחרה של צילומים אמיתיים ומבוימים, תמונות סטילס ומוזיקה משנות ה־20.

מורס שילבה את אלן באופן מתוחכם בצילומים קיימים, כך שניתן לעתים לראות את הדמות של זליג חולקת מסך עם כל מיני אנשים חשובים, דוגמת שחקן הבייסבול בייב רות’ למשל.

מה שמוסיף לרושם המציאותי של הסרט הם הריאיונות שצילם אלן עם אינטלקטואלים ידועים הדנים ברצינות בחשיבותו של זליג, בין השאר עם הסופרים ואנשי הרוח סול בלו, אירווינג האו וסוזן סונטג.

“הוא היה ה־תופעה של שנות ה־20”, אומרת סונטג בסרט.

“כשאתה חושב על כך שבזמנו הוא היה מפורסם כמו לינדברג (צ’ארלס לינדברג, חלוץ התעופה האמריקאי), זה באמת די מדהים”.

האיש היחידי בחדר שלא קרא את “מובי דיק”

דרך הפסיפס המתוחכם שבנה גורדון וויליס, בסרט מובלעת אמירה עמוקה על תגובות האינדיבידואל לציפיות וללחצים שמפעילה החברה המודרנית.

למרות שזליג הפנים את הלחצים האלה באופן קיצוני ואבסורדי, כל אחד מאיתנו יכול להזדהות עם מקור החרדה שלו: הרצון להשתייך, הרצון לומר את הדבר הנכון, הרצון להיות חלק מקהל גדול והרצון לשזוף באור המשתקף מתהילת הידוענים.

אפילו הסגנון הדוקומנטרי לכאורה של הסרט משקף את אופיו של זליג. משום שאנו למדים על דמותו מסרטונים ישנים וצילומי סטילס, הוא לא מצטייר כדמות עגולה אלא כעוד חדל אישים בתוך ההמון – שזה בדיוק מה שהוא.

“זה בטוח להיות כמו האחרים”, מודה זליג תחת השפעת ההיפנוזה באחד המפגשים שלו עם ד”ר פלטשר. הוא רומז שמצבו הזליגי, כולל היכולת לשנות את צורתו, נובע מהבושה שחש פעם כשהיה האדם היחיד בחדר שלא קרא את הספר “מובי דיק”. כמה מאיתנו לא העמידו פנים כדי להיראות חכמים יותר, בעלי ידע ספרותי נרחב יותר או יותר קוסמופוליטיים?

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן