באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

הציור שהמבקרים הכריזו עליו כעל פריצת דרך אמנותית

איימי פינרטי, 16/11/2023, צילום: ויקיפדיה

“דגל” של האמן האמריקאי ג’ספר ג’ונס, המבוססת על דגל ארה”ב, היא אחת העבודות הפופלריות כיום במוזיאון ה”מומה” בניו יורק ● כוחה בכך שהיא מדברת לכולם, ללא הבדל פוליטי או תרבותי

איימי פינרטי היא עורכת ועיתונאית אמריקאית. היא פרסמה את מאמריה ב”וול סטריט ג’ורנל”, “הניו יורק טיימס”, “פורבס”, “פייננשל טיימס” ועוד 

לא ראיתי את “דגל”, הציור הידוע של ג’ספר ג’ונס, תקופה ארוכה. מקרוב, הציור נראה בלוי כמו פריט שניתן למצוא בחווה נטושה באיווה או בוורמונט. תמיד התעניינתי בג’ונס. בזמן לימודי הבנתי שסטודנטים יכולים למשוך אליהם מנטורים על ידי בחירה בהם כנושא לעבודה. המורים שלי לתולדות האמנות תפסו אותו כצייר שהנפש שלו עוד מחכה להיחקר. ג’ונס, כיום בן 93, היה אתגר שלא ניתן לעמוד בפניו, בהתחשב באמירות הלא מובנות שלו על עצמו ועל האמנות שלו.

במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק גיליתי שעבודת האמנות הזו מושכת יותר תשומת לב מציורים אחרים של האמן התלויים לא רחוק ממנה, 69 שנה אחרי שהמבקרים בזמנו הכריזו עליה כעל פריצת דרך אמנותית. קבוצה של אירופאים מסוגננים עם מצלמות נאספו סביבה כדי להתבונן בה טוב יותר. במבט מקרוב, ניתן לזהות כמה מלים מגזרי עיתונים – “חלומות שווא”, “מחירים” – בתוך הפסים של הדגל. צבע השמן שעירבבו עם השעווה החמה על גבי הבד והעץ לא מחקו אותן. למה התכוון ג’ונס? האם בכלל התכוון למשהו?

אין זו הגזמה לומר ש”דגל” הוא מעין מבחן רורשך. בעלי, מהגר שמרן יחסית, שהרבה פעמים אמנות מודרנית מותירה אותו תמה, מוצא ש”דגל” הוא מחקר, לא אירוני, על סמל לאומי שהוא מעריך. אני אוהבת את “דגל” מהסיבות שלי. פשטות הנושא משחררת את עיניים והראש ומאפשרת לי לספוג את הנחת הצבע המיומנת.

לעיתים אנשים מתאכזבים לראות ציור מפורסם במציאות. עבודות יכולות להיראות פחות הירואיות ממה שחשבו. לא כך הוא “דגל”. במציאות הוא אפילו יותר כובש, שכן ניתן לחוש ביד האמן.

המוזיאון לא ממהר לרכוש את היצירה

ההשראה ל”דגל” הגיעה לג’ונס בחלום, דאז אמן אנונימי מבית הרוס בדרום קרולינה. זמן קצר אחר כך, הוא קיבל עידוד משמעותי מסוחר האמנות האמריקאי ליאו קסטלי, והמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק החל לרכוש את עבודותיו ב־1957. המוסד היסס לרכוש את “דגל”, שג’ונס עשה בו שינויים רבים מחשש שהציור ייתפס כאנטי פטריוטי. אבל מאחורי הקלעים, המוזיאון שיכנע את האדריכל האמריקאי פיליפ ג’ונסון לרכוש את הציור, מתוך כוונה שהוא יתרום אותו אחר כך למוזיאון. הוא אכן תרם אותו, ב־1973.

מבחינת ג’ונס, השימוש בדגל ארצות הברית פתר בעיה גדולה: הוא לא היה צריך לעצב אותו. היה לו את האינסטינקט הנכון ברגע הנכון. במקום לחקות את האמוציונליות של האקספרסיוניסטים המופשטים שהיו לפניו, הוא הביא לנו חפצים מהעולם האמיתי כדי שנתבונן בהם, כפי שפעם הבטנו בנשים עירומות או בכדי פרחים.

הוא טרח במיוחד על תהליך הציור, וייצר קנבסים אינטנסיביים עם שכבות יפהפיות שתחתיהן הסתתרו סמלים מוכרים: מספרים, מטרות ודגלים אמריקאים. השתקנות שלו – בתחילת הקריירה ג’ונס התרחק מכל דיבור רגשני או אוטוביוגרפי – עמדה בניגוד מרענן לדרמטיות, המרוכזת בעצמה, של האקספרסיוניסטים המופשטים. עולם האמנות, מוקסם מהשפה החדשה, שלח יד לכיס. מכירות הציורים שלו שברו בזמנו שיאים במכירות פומביות. ג’ונס אמר מאוחר יותר ש”דגל” לא היה תגובה לאקספרסיוניזם המופשט. מבחינתו לציור לא היה קשר לכל זה.

אין סמל לאומי מקטב יותר מהפסים והכוכבים

מעניין מה ג’ונס חושב כיום על “דגל”, בימים שאין סמל לאומי מקטב יותר מהפסים והכוכבים. תהא עמדתו הפוליטית של ג’ונס אשר תהא, כמבקר הכי אניגמטי של האמנות של עצמו לעולם גם לא נדע.

כעת מציגים רפרודוקציות של “דגל” כביטוי פשוט של פטריוטיזם. ג’ונס עצמו התייחס בכמה מילים זהירות לנושא. הוא אמר לעיתונאי בריטי ב־2004: “לא ניסחתי הצהרה פטריוטית… הרבה אנשים חשבו שזה חתרני ונבזי. זה מצחיק איך הרגש התהפך”.

ב־1969 תנועת מחאה אמריקאית שדרשה להקפיא את המלחמה בוייטנאם ביקשה מג’ונס לצייר את הכרזה שלה. הכרזה שצייר, דגל בצבעי ירוק, שחור וכתום, היתה פופולרית וגייסה כספים למטרה. אלא שהדגל הזה מעולם לא התקרב למעמד האייקוני של “דגל”. הפוליטיקה שמאחורי הציור השני לא שרדה את הזמן.

“קחו חפץ ותעשו לו משהו. ועוד משהו”

“דגל” מדבר בשפה פשוטה (אלא אם אנחנו בוחרים להפוך אותה למורכבת) ודמוקרטית (היא ניתנת לפרשנות על ידי כולם, ללא תיווך של מבקרי אמנות). לא מפתיע לראות רפרודוקציה של “דגל” בבר באלבמה או במגורי חיילים, כמו גם בדירה באפר ווסט סייד במנהטן, במעונות סטודנטים אנרכיסטיים, בבתי חוף ובמרפאות שיניים. ב”דגל” של ג’ונס יכולים גם להתהדר מיליארדרים. ככלות הכל, הציור הזה הזניק את הקריירה של ג’ונס והפך אותו לאיש עשיר.

האמירות שאמר ג’ונס על אמנות – “קחו חפץ ותעשו לו משהו. תעשו לו עוד משהו” – נוטות להיות פחות רהוטות מעבודותיו. ג’ונס ניכס דימוי כל כך נפוץ, כל כך מובן מאליו, ויצר ממנו יצירת אמנות שיש לה כל כך הרבה רפרודוקציות, שגם היא הפכה להיות מובנת מאליה, עד שנוסעים למוזיאון המומה בניו יורק כדי לראות אותה מקרוב. ציור כל כך מילולי וכל כך מופשט, אין דיוקן יותר מדויק של אמריקה מ”דגל” של ג’ספר ג’ונס.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן