באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

היצירה הזו הוצגה במרתף של כנסייה. היום היא נחשבת לאחת מפסגות האמנות במאה ה-20

פיטר פלגנס, 16/11/2023, צילום: ויקיארט

“שני צ’יזבורגרים”, יצירתו של קלאס אולדנבורג, צבעונית מבלי להיות צעקנית, משעשעת מבלי להיות טיפשית, ושישים שנה אחרי שנוצרה, היא עדיין נראית רעננה כמו המנה שבהשראתה היא נוצרה

פלגנס הוא אמן, מבקר אמנות וסופר אמריקאי

“אני בעד אמנות שגדלה מבלי לדעת שהיא אמנות בכלל”, כתב קלאס אולדנבורג ב־1962, 60 שנה לפני מותו בשנה שעברה. “אני בעד אמנות שמקיפה עצמה בזבל של היומיום”. בדצמבר באותה שנה, הוא שכר חלון ראווה בחנות ברחוב איסט סקונד באיסט וילג’ בניו יורק, בו הציג חפצים מוכרים שיצר בעבודת יד, מרושלת ואקספרסיוניסטית, בין היתר: שעוני יד, חתיכות בשר, נעלי הליכה מבד וגביע גלידה. אולדנבורג קרא לחלל הזה “החנות”, כינוי עוקצני לגלריות האמנות בעיר, שנעשו חלקלקות ויומרניות.

המנהל שקפץ לחנות ורכש את היצירה

אחת העבודות בחנות הזו היתה “שני צ’יזבורגרים, עם הכל (המבורגרים כפולים)”, פסל מעט יותר גדול מצ’יזבורגר אמיתי, עשוי בד, גבס וצבע אמייל.

בזמן ההוא, פופ ארט – שהיצירות של אולדנבורג היו מעין גירסה גסה של זרם האמנות הזה – היה מבלבל, שלא לומר אפילו שערורייתי, בשביל עולם שרק החל להתרגל לפירוטכניקת הצבע הנון־פיגורטיבית של האקספרסיוניזם המופשט.

ובכל זאת, המנהל החלוצי של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, אלפרד באר, קפץ ל”חנות” של אולדנבורג כדי לרכוש את “שני צ’יזבורגרים” ל־MoMA, שם היצירה מוצגת עד היום.

תערוכה ראשונה במרתף של כנסייה

אולדנבורג נולד בשטוקהולם ב־1929. אביו היה דיפלומט שהוצב בכמה בירות אירופאיות לפני שעבר עם משפחתו לשיקגו ב־1936. קלאס למד בבית הספר הלטיני, תיכון יוקרתי שהכין את תלמידיו ללימודים במכללות; אחר כך הוא עבר לאוניברסיטת ייל, שם למד אנגלית והיסטוריה של האמנות.

אולדנבורג חזר לשיקגו, ובה עבד בלשכת החדשות העירונית ככתב ובמשרה חלקית כקריקטוריסט. הוא גם הלך לשיעורים במכון לאמנות של שיקגו. ב־1953, הפך אולדנבורג לאזרח אמריקאי, ולאחר שלוש שנים עבר לניו יורק. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1959, הציג את תערוכת היחיד הראשונה שלו בגלריה “ג’דסון” ששכנה במרתף של כנסייה.

בתקופה ההיא, אולדנבורג היה צייר. לימים הוא הסביר: “כשהאביב נמשך, שיניתי את דעתי, ובסופו של דבר התערוכה שעלתה ב’ג’דסון’ הייתה הרבה יותר רדיקלית, והורכבה מקונסטרוקציות – חפצים בתלת ממד עשויים משאריות שמצאתי ברחוב… זה באמת היה ההבדל בין מציאות ואשליה – הדבר שאפשר להחזיק ביד לעומת הדימוי המצויר”.

יצירה ציורית עד כמה שפסל יכול להיות

“שני צ’יזבורגרים” היא יצירה ציורית עד כמה שיכול פסל להיות. הצבעים שלה בכוונה מאוד גסים. ההמבורגרים – עמוסים בחסה, עגבניה ורוטב – מתפוצצים. ההמבורגרים מבטאים סוג של הגזמה פרימיטיבית, שאולדנבורג חשב שהיא אופיינית לאמריקה.

בסופו של דבר, יש ב”שני צ’יזבורגרים” מה”רדי מייד” של מרסל דושאן (חפצים יומיומיים שעברו שינוי ייעוד). אבל בנוסף ובלי קשר לכל זה, “שני צ’יזבורגרים” הוא פשוט פסל יפה: הפרופורציות שלו נאות, הוא צבעוני מבלי להיות צעקני, משעשע מבלי להיות טיפשי, ו-60 שנה אחרי שנוצר, הוא עדיין רענן כמו צ’יזבורגר אמיתי עם חסה טרייה.

ב־1976, יצר אולדנבורג את אטב הכביסה הענק שלו – פסל עשוי מפלדה שחורה בגובה 15 מטר, ששקל 10 טונות וניצב בפינת רחוב בלב פילדלפיה. בעת ובעונה אחת זו יצירה לאומית, המציינת 200 שנה להיווסדה של ארה”ב, וגם יצירת פופ החוגגת פריט יומיומי.

דובדנים ומסורים בקנה מידה ענק

אולדנבורג הגדיל את קנה המידה של פסליו וזה הפך לסימן ההיכר שלו.

בעבודה המשותפת שלו עם אשתו השנייה, קוסי בן ברוגן, הוא איזן דובדבן מרסקינו על כפית שהייתה גדולה מספיק כדי לשמש כגשר במינאפוליס (1988). הוא הניח כדור נוצה גדול על הדשא של מוזיאון בקנזס סיטי במיזורי (1994), תקע מסור יד ענק באדמה בטוקיו (1996) והשאיר מחק עצום של מכונת כתיבה (1999) בדשא של מוזיאון אחר בוושינגטון.

אלה פסלים שהתואר “יצירת מופת” לרוב מוצמד אליהם: אלו פרויקטים שלקח זמן רב לעבוד עליהם, הם עצומים והם מעוררים תגובות “וואו” מהקהל. אבל אלו גם יצירות מלנכוליות בדרכן. המסור הוא פריט מהסדנא של סבא, לנכד כבר יש מסור חשמלי מתוחכם במקומו. המחק של מכונת הכתיבה הוא פריט מהעבר, הרבה לפני שהייצוג המוגדל שלו הוצב מחוץ למוזיאון.

“שני צ’יזבורגרים”, לעומת זאת, מעידה על נעורים נצחיים של האמן.

זו עבודה לא מורכבת מבחינת קנה המידה והייצור שלה; והיא נראית אותנטית וטעימה, בדיוק כמו המנה שמניחים על השולחן בכל בית אמריקאי.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן