באנר עם צבא
Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

דובר קוסאשווילי חזר לעשות את הקולנוע שהוא יודע – וזה עובד

שמוליק דובדבני, 16/11/2023, צילום: דניאל רוזנבאום, באדיבות טרנספקס

“הענקים של אי הפסחא” הוא במובן מסוים הפרק החותם של טרילוגיה גאורגית, שהחלה אי שם ב-2001 עם “חתונה מאוחרת”. הממד הפנטסטי בשילוב עם המבט הנוסטלגי, שלפרקים הוא כמעט מלנכולי, יחד עם יכולות הבימוי המשובחות של קוסאשווילי, מספקים הזדמנות עבורו לצאת לדרך חדשה, שאולי גם תשיב את הקהל שאבד

הקולנוע של דובר קוסאשווילי הוא אחת התופעות המעניינות בשדה הפילמאי שלנו. כזכור, היה זה סרטו “חתונה מאוחרת” (2001) שסימן את בוא הרנסנס של הקולנוע הישראלי. אחרי המשבר של שנות ה-90 של המאה הקודמת, במהלכן הלך וזנח הקהל את הקולנוע המקומי, בישר סרטו של קוסאשווילי לא רק את צמיחתו של דור חדש של יוצרים, בוגרי בתי הספר לקולנוע, אלא גם ביסס את תקפותו של הקולנוע הרב-תרבותי שהציג את ישראל כחברת מהגרים. הסרט, שזכה לשבחים ביקורתיים בארץ ובעולם ולהצלחה מסחרית מפתיעה (כ-300 אלף צופים) ביחס לדרמה הצנועה שהוא היה, הפך את יוצרו לשם החם בקולנוע הישראלי.
סרטו הבא, ולטעמי אף המוצלח יותר, “מתנה משמיים” (2003), התרחש כקודמו בקרב קהילת המהגרים הגאורגית באור יהודה, העיר שבה גדל ובה מתגורר קוסאשווילי, והיה אפילו נועז יותר במבנה המולטי-נרטיבי שלו ובשילוב בין גרוטסקה פרועה נוסח סרטי אמיר קוסטוריצה ומלנכוליה של הגירה. הסרט אומנם לא היה כישלון (כ-85 אלף צופים), אך זה היה מספר הצופים הגבוה ביותר לו זכו מאז סרטיו של קוסאשווילי. יתר על כן, גם הביקורת ברובה הלכה והסתייגה מסרטיו הבאים: “התגנבות יחידים” (2010) הנפלא שהוא בעיניי סרטו הטוב ביותר, ו”רווקה פלוס” (2012) ו”זוג יונים” (2017) שכבר היו כישלונות ביקורתיים וקופתיים מהדהדים. קוסאשווילי, כך נדמה, הפך לבמאי המאוהב בתדמיתו כפרובוקטור, בזבז את הקרדיט הנדיב שניתן לו בצדק, ומחפש לשווא את דרכו.
במובן זה, סרטו החדש, “הענקים של אי הפסחא”, הוא סוג של חזרה לנקודת ההתחלה. חזרה שהיא גם התחלה מחדש, ניסיון אתחול של הקריירה הקולנועית של קוסאשווילי. המילה “קאמבק” היא מעט מעיקה בהקשר הזה. יש לה קונוטציה של שיבה מן האבדון, שלא לומר איזו תחיית המתים סימבולית, והיא מעידה, לפחות במקרה שלפנינו, שלא משנה מה תעשה – עדיף לחזור אל מה שאתה עושה הכי טוב, אל המקום הזה של ההגירה והאתניות שלעולם אינך יכול באמת להשתחרר ממנו. זה מה שגם מצפים ממך לעשות. להישאר המהגר של הקולנוע הישראלי. באופן נוח למדיי, ניתן אז למצב את הסרט הנוכחי כפרק החותם של טרילוגיה גאורגית שאומנם אינה נעה בצורה כרונולוגית, אבל היא משמרת מצבים, דמויות, סביבה ורוח גלותית.
נקודת המוצא של “הענקים” היא סרט קצר ומצוין שביים קוסאשווילי בתקופת לימודיו בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, “עם חוקים” (1997). בסרט ההוא גונב הנער זאזא, בן למשפחה גאורגית באור יהודה, כסף מהוריו כדי לקנות קלפים מצוירים לאלבום המצויר העולם המופלא, שתיאר פלאים ומנהגים אתניים ותרבותיים מרחבי הגלובוס (מי שגדל בשנות ה-70 יודע בדיוק במה מדובר). כאשר האב מגלה את דבר הגניבה, הוא מחליט להעניש דווקא את אחיו הצעיר של זאזא באמצעות גילוח שיער ראשו, כדי להכריח את זאזא (שהוא יודע שהוא הגנב האמיתי) להודות. הסרט זכה להצלחה גדולה בפסטיבלים בינלאומיים ומקומיים, והסיטואציה שבמרכזו משוחזרת בסרט הנוכחי. גם מבחינה זו, מדובר בחזרה אל נקודת המוצא.
עלילת “הענקים” מתרחשת בשלהי שנות ה-70, אולי ראשית ה-80, וגיבוריה הם בני שתי משפחות המתגוררות באותו בניין באור יהודה, באותה קומה. בת המשפחה האחת, מדיאה (קייט קונלין), חיילת החולמת לצאת ללימודי רפואה ברומניה, מאוהבת בבן המשפחה האחרת, עבריין מצודד ומגונדר בשם ואז’ה (ניקיטה סקלרוק), למורת רוחם של האם לילי (מריה אובנוב) ואביה הפטריארך, יאשה (ניקו טבאדזה). אחיה הצעיר של מדיאה, בן דמותו של קוסאשווילי, זאזא, מאוהב בנערה מבית ספרו, וכאמור אחת האפיזודות המרכזיות בסרט מתרחשת סביב כסף שהוא גונב מאביו כדי לרכוש את הקלף הנדיר שעל שמו נקרא הסרט. עוד מתגורר בבית המשפחה הסב, אביו של יאשה, עוטרי (גברי בנאי), זקן נרגן שיורק את המילים מפיו וטרוד בעיקר בענייני אוכל.
הבחירה של קוסאשווילי לקרוא לסרט דווקא על שם הקלף מדגישה את ההיבט הנוסטלגי, אך גם את מקור האשמה שחש זאזא (עדן צימבליסטה) בעקבות העונש המשפיל שמקבל אחיו הצעיר, החף מפשע. היא גם מעניקה לסרט ממד פנטסטי שנכח תמיד בעבודותיו של קוסאשווילי, באופן כזה או אחר. כמו בשני הסרטים הקודמים, במה שהושלם עתה לכדי טרילוגיה, גם כאן הפנטזיה משמשת עבור הגיבורים חלום על בריחה ממציאות שהם כבולים אליה. אולי אין זה מקרה שאחת הסצנות היפות בסרט מתארת זוג אפרוחים עם קסדות זעירות לראשיהם כשהם מרחפים בכדור פורח מעל לבניין השיכון שבו מתרחש הסרט, עד שהאש אוחזת בבלון והוא מתרסק אל הקרקע (ספוילר: לאפרוחים שלום).
ואז’ה, אותו בריון מקומי הלבוש בחליפה לבנה המקנה לו מראה של גנגסטר מגוחך, מייצג סוג של פנטזיה רומנטית עבור מדיאה, והוא מנסה לשכנע אותה להישאר בארץ איתו. מעין פרודיה שכונתית על הקונפליקט שניצב בפני גיבורת המלודרמה ההוליוודית הקלאסית בין כסף ואהבה. אביה והדוד שלה, לעומתה, רואים בו את מה שהוא באמת – עבריין. ואז’ה לוקח אותה לחנות בגדים סליזית שמנהלה הגרוטסקי מעשן סיגריה בפומית ומאמין שהוא כהן אופנה – כתמיד, הגברים אצל קוסאשווילי מוצגים כנלעגים או חלשים – כאילו כדי “לחיות את החלום”. אבל זהו חלום נוסח קוסאשווילי, שסופו התנפצות אל קרקע המציאות.
בצד התיאור הסוריאליסטי לעיתים של המשפחה וסביבתה, כמו גם חיזוריו המגושמים של ואז’ה אחר מדיאה שיש בהם מהקולנוע הבלקני נוסח קוסטוריצה, בולט גם סיפור הקשר שנוצר כאמור בין זאזא ובת כיתתו, ומזכיר, לא תמיד לטובתו, אינספור סרטים שכבר ראינו והעמידו במרכזם סיפורים דומים. בכלל, יש משהו מעט מיושן בסרט – הן בכל הנוגע להשפעות של קוסטוריצה שנדמות היום אנכרוניסטיות, והן בסיפור הילדות. יתר על כן: בעוד בסרטו הקצר, “עם חוקים”, סיפור הספיחס והאשמה היה מרכזי, מבחינה דרמטית ורגשית – פה הוא תופס רק חלק קטן מהסרט, אף כי משמעותי, ולכן גם עוצמתו נפגמת. גם לא בטוח שליהוקו של גברי בנאי לתפקיד הסבא עובד. נדמה לי שכבר מיצינו את הקטע עם שחקנים ישראליים שלומדים לדבר גאורגית, ומרבית הסרט מצאתי עצמי עוקב (גם אם מתקשה להעריך) אחר הדרך שבה בנאי מדבר יותר מאשר למה שיש לדמות שלו לומר. דווקא ברגעי השתיקה – המימיקה הנפלאה של בנאי מעניקה לדמות נוכחות, כמו למשל בסצנה הזויה של ארוחת ערב במסעדה.
לא בטוח ש”הענקים של אי הפסחא” תורם משהו לשני הפרקים הקודמים של מה שהפך לטרילוגיה הממתינה עדיין לכותרת. דרכן של טרילוגיות, גם כאלה שלא תוכננו במקור, הוא שכל סרט בהן מפתח את הדמויות ו/או את התמה המשותפת. מצד שני, זוהי טרילוגיה שהוגדרה ככזו על ידי קוסאשווילי, שבניגוד לשם סרטו הקצר, מעולם לא הקפיד על חוקים. כפרק חותם, אלא אם יוכרז פתאום על קוואדרולוגיה (ארבעה סרטים), ישנה בו נוסטלגיה רבה יותר מאשר בקודמיו, אפילו מידה של מלנכוליה, כאילו הבמאי-תסריטאי נפרד מהעולם הגלותי שבו הוא חי ושבאמצעותו הוא התגלה לפני כמעט שלושה עשורים. זהו סרט כמעט נטול פרובוקציות, שיש בו אפילו תחושה של השלמה עם העבר, וזה מה שטוען אותו אפילו ברגש. קוסאשווילי הוא מטובי הבמאים שלנו, ויש לקוות שמהמקום הזה של (אולי) פרידה הוא ייצא למסע חדש, וכזה שישיב אליו גם את הקהל.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

הספריה כוללת תכנים המונגשים באמצעות הנגשה קולית ושפת הסימנים לצד תכנים העוסקים בעולמם של אנשים עם מוגבלויות

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

מחזמר שהוא סיפור חייו של הבאבא סאלי עם מוזיקה מקורית של שלמה בר איש “הברירה הטבעית” בחגיגות ה 80 שלו!

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

הסונטות של מנדלסון הן לא רק מפסגות הרומנטיקה הגרמנית לעוגב, אלא מאבני הדרך של ספרות העוגב בכלל. מנדלסון למעשה יוצר צורה חדשה בכתיבה לעוגב

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

בימים שכולנו מחפשים אופטימיות ותקווה, התאחדו הזמרים והיוצרים ישי לפידות, מוטי וייס, חיים פורטל ודיוויד טויב לביצוע מחודש של השיר “ביום ההוא” של הזמר והיוצר חיים פורטל

כ׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 03/12/2023

אפי בניה, המנהל האמנותי של “ימי הולגאב”: “בתוך כל העצב והכאב העמוק של כולנו, ומתוך הרצון להמשיך ולחזק את החוסן שלנו – פסטיבל הולגאב

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הסרט “התזמורת” מביא לראשונה את סיפור תחנת הרדיו “בית השידור הישראלי” שהפכה להיות קול ישראל בערבית. עם קום המדינה ועליית היהודים

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

הילדים.ות שיבקרו בגלריה במהלך חג החנוכה יקבלו הזדמנות לחקור ולהאיר את התכונות השונות שמשקפות גבורה על פניה השונות ואת החיבור

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

אליסה בארץ הפלאות’ מאת דוד זבה ובבימויו של גדי שכטר יום שני | 11/12 | 10:00 ‘מה עושות האיילות?’ בניהולו המוסיקלי של ערן זהבי

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

מנצח – ניתאי ראך צ׳לו – הלל צרי, מרק לברי – ״על נהרות בבל״ לתזמורת מיתרים יוזף היידן – קונצ׳רטו לצ׳לו מס׳ 1 בדו מז׳ור יוזף היידן – סימפוניה מס׳ 49

י״ח בכסלו ה׳תשפ״ד – 01/12/2023

בית הקונפדרציה ע”ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוזיקה ייחודית בשם “ימי העוד”

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

בימים קשים אלו, בצל המלחמה ועל מנת להראות מעט מין האור, חנות מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב מציגה את קולקציית החנוכיות לחג הקרב

ט״ו בכסלו ה׳תשפ״ד – 28/11/2023

שש קרמיקאיות מיישובי הערבה התיכונה, פתחו את מבני הסטודיו שלהן ללא תשלום, לאמניות נוספות מכל הארץ, לקהל הרחב, ולתושבי העוטף המתארחים

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע עם יצירתה הידועה של נעה ורטהיים- “מאנא”, שעלתה לראשונה ב-2009. במהלך החזרות ובשלב היצירה אף אחד לא שיער

י״ד בכסלו ה׳תשפ״ד – 27/11/2023

השנה: במתכונת מצומצמת ותוכנית המציבה בקדמת הבמה מוזיקאים ישראלים מצוינים, יהודים וערבים, לשלושה ימים של קונצרטים משובחים

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

בהשראת ימים מורכבים אלו, כשפחד וחוסר אונים שולט, והלב השבור רוצה תשובות ונחמה – משחרר משה קליין סינגל חדש שמבטא במילותיו את התחושות

י״ג בכסלו ה׳תשפ״ד – 26/11/2023

כחלק מהפעילות השתתפו במיזם ארצי “לאסוף את השברים”, לזכר נרצחי ה-7 באוקטובר, בהכנת פרפרים מפסיפס, בהדרכת האמנית דליה מטמון בגלריית “מטמון בערבה”

י׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 23/11/2023

הזמר והיוצר יוסי פריד משחרר סינגל קליפ חדש ומושקע, אותו אף הלחין, בטעם יחודי ומסקרן, העיבוד וההפקה המוזיקלית של מנחם פרידמן

ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 22/11/2023

מרכז כיוונים מציע זו השנה השנייה, מלגת לימודים לסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם מוכרים במל”ג. המלגה, בגובה 5,000 ₪ עד 10,000 ₪

ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ד – 21/11/2023

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן