Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
באנר עם צבא

גם שלושה עשורים אחרי מותו, הלהקה של אלווין איילי עדיין רלוונטית ומרגשת

טל לוין, 16/11/2023, צילום: Christopher Duggan

להקת המחול האמריקאית הגיעה לתל אביב להופעה שכללה שלוש עבודות של כוריאוגרפים אחרים, ורק אחת של איילי עצמו. כשחלק מהיצירות החדשות מצליחות לשמור על הגרוב האופייני ללהקה ועדיין להיות מקוריות, המופע הוא שילוב מרתק בין העבר להווה, גם אם הפן הטכני לוקה בחסר

מה קורה ללהקת מחול אחרי שהמנהל האמנותי שלה, מי שהקים אותה והיה הכוריאוגרף היחיד (כמעט) שיצר עבורה, הולך לעולמו? האם היא מתפרקת גם? ממשיכה להציג רק את עבודותיו? ואם היא בוחרת לתת ליוצרים אחרים להיכנס – את מי היא בוחרת? השאלות הללו קיבלו מענה שונה בעשורים האחרונים מכמה להקות, דוגמת “מרס קנינגהם”, “תיאטרון וופרטל” (פינה באוש) ולהקת “מרתה גרהאם”. אמש (ג’), במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, נתנה גם להקת המחול של אלווין איילי את המענה שלה. ונדמה, לפחות אם להסתמך על התצוגה אתמול, שגם אם ישנם אי דיוקים בתוצאה, הלך הרוח שבחר המנהל האמנותי רוברט באטל, מיישב היטב בין הרצון לשמר את המסורת של איילי, שהלך לעולמו ב-1989, לבין הצורך לפתוח את השער ליצירה חדשה.
בערב הוצגו ארבע עבודות – שלוש מתוכן חדשות יחסית, והאחרונה הייתה (כמובן) “התגלויות”, היצירה האייקונית והמוכרת ביותר של איילי, שאין מופע בישראל שלא מסתיים עימה. עוד נגיע אליה, אבל בינתיים, הערב נפתח עם שני דואטים: הראשון In a Sentimental Mood, שיצר ג’אמר רוברטס ללהקה ב-2022, והשני Unfold, שהועלה בבכורה ב-2007. הדואט של רוברטס היה בחירה מעניינת וכמעט נועזת לפתיחת המופע. על הבמה הוצב ריבוע קטיפה אדום, שתחם את גבולות הדואט. הוצבו עליו שני כיסאות, קולב, שולחן קטן עם פרחים ומנורה מעוצבת נתלתה מעל. מעין סלון ממשי, שהוא גם מרחב מטאפורי גדול יותר של הזוגיות עצמה.
הסולנים, קהילה קמבל וג’יימס גילמר, הציגו במהלך כ-25 דקות את כל קצוות הקשת של הזוגיות. היו שם רומנטיקה ורוך, ניכור וזעם, קרבה וגעגוע, חיבור ופרידה כואבת. התפאורה עצמה יצרה תחושה שמדובר באיזה סרט קולנוע ישן, עד שלא ברור האם אנחנו צופים בזיכרון או בהווה, במשהו שכבר קרה או בחיזיון מלא חרדה מהעתיד. כמעט בשום שלב של הדואט לא נעו הרקדנים יחד באוניסונו, ולא בכדי. כל אחד מהם כמו נלחם לשמור על עצמו, על שלו, על השונות שלו שבאה לידי ביטוי בבחירות התנועתיות וכמובן בביצוע. ודווקא לקראת הסוף, הם פתאום רקדו זה לצד זה בתאום מושלם, רק כדי להבין שזהו גם הרגע שבו צריך להיפרד. המוזיקה, אפית ודרמטית, שיחקה גם היא על הבלבול בין הזמנים, וגם בין הרגשות – מפני שלא היה ברור אם הם אוהבים, רבים או גם וגם בו זמנית.
לעומת הדואט הראשון, Unfold היא לטעמי בחירה מיותרת לערב הזה. למרות הבחירה הסוערת של באטל במוזיקה מתוך האופרה “לואיס”, הכוריאוגרפיה לא הצליחה להשלים אותה או להציע לה פרשנות מעניינת. מלבד הביצוע היפה של ג’קלין האריס וקנג’ סגאווה אין המון לומר על היצירה הזאת. היא נראתה כאילו נשלפה מעבודה ארוכה יותר, שם אולי היה לה הקשר נכון. אך למרבה הצער היא לא עמדה בפני עצמה, ולא כללה סיפור בימתי או יצירתי מספיק מעניין.
לאחר ההפסקה הוצגה העבודה המעניינת והשלמה ביותר של הערב – Are You In Your Feelings של קייל אברהם. 12 רקדנים, לבושים בגדים צבעוניים, זוהרים כמעט, יצאו ונכנסו לבמה, שהייתה נראית כמו מעין מועדון ריקודים. הכוריאוגרפיה הציגה פריימים וסגמנטים קצרים מאותו מועדון לילה – זוג אוהבים שנהנים מריקוד משותף, שתי חבורות שמאתגרות זו את זו לריקוד משותף, זוג נשים שאחת מגלמת אישה והשנייה את המאהבת של בעלה, והן ספק נלחמות ספק מתקרבות ועוד ועוד. הפסקול הורכב משירים שבוצעו כולם על ידי אמנים אפרו-אמריקאיים, אם כי בלא מעט סגנונות שונים. ולמרות הסכנה שכל האירוע יהפוך להיות קיטשי מדי או קליפ של MTV, הצליח אברהם להראות את הגרוב המיוחד ששמור ללהקת אלווין איילי, וגם לסיפור שהיא מבקשת לספר על גופים שזזים בצורה מסוימת.
בשלב מסוים של היצירה עמדו הרקדנים במעין משולש על הבמה, וביצעו יחד אוניסונו. המבנה הפשוט לכאורה הזכיר לי את מבנה הפתיחה של “התגלויות”, כמו גם חלק מהג’סטות שנבחרו. וכך הוארה העבודה הזאת כהומאז’ לאיילי עצמו, כאילו ביקש אברהם לומר, “אם איילי היה יוצר היום, כנראה שכך היה יוצר”. מדובר בעבודה לא פשוטה לביצוע, וכאן באו לידי ביטוי הבדלי הרמות בין רקדני הלהקה. בלטה לטובה הסולנית אשלי קיילין גרין, שנדמה היה שאין לה עצם אחת בגופה.
הערב נחתם, כאמור, עם “התגלויות” האייקונית, שהיא כדרכה אירוע בימתי שאי אפשר להישאר אדישים אליו. גם אם נוצרה כשהיה מעמד אחר לאפרו-אמריקאים בארצות הברית, היא נראית רלוונטית מתמיד. זו לא הפעם הראשונה שאני רואה אותה, אך הפעם יותר מתמיד שמתי לב לכוריאוגרפיה הקשה מאוד לביצוע של איילי. הגם שיש פה יבוא של הרבה סגנונות שנולדו באפריקה וברחוב, איילי נשען הרבה על טכניקה קלאסית וגם על טכניקה מודרנית מורכבת. מכיוון שהיצירה מורכבת מקטעי סולו ודואטים רבים, לא היה הרבה מקום להתחבא, ומי שלא שלט בטכניקה רעד וקפצץ לא מעט.
הלהקה מציגה בארץ שתי הופעות – הראשונה היא זו שנדונה בביקורת זו, והשנייה היא מקבץ מעבודותיו של איילי. למי שעוד מתלבטים לגבי כרטיסים, אמליץ דווקא על התוכנית המדוברת כאן. זאת הזדמנות לראות יצירות חדשות, מבלי לוותר על הייחוד והקסם של אלווין איילי.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

תזמורת המהפכה, בניהולם האמנותי של זהר שרון ורועי אופנהיים, העלתה בבכורה במסגרת ׳סדרת המהפכה׳ באופרה הישראלית את המופע ׳גרשווין – גרסת המהפכה׳

ט״ז באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 25/02/2024

חוגגים את יום האישה הבינלאומי באירוע מפעים שיפעיל את כל החושים – סיור מרתק באולמות האבירים ובמצודה בעכו העתיקה, עם מופע מחול סוחף ומלא קצב

ט״ז באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 25/02/2024

אנסמבל גולהא מתמחה במוזיקה הפרסית העממית והקלאסית, והוקם ב-2008 על ידי נגן הסנטור מנשה ששון, המוכר כחבר ותיק בלהקת הברירה הטבעית

י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 22/02/2024

באר: “בעקבות המלחמה הקשה שאנו נמצאים בה כעת בחרתי לחזור שוב אל אותו טקסט מתוך תחושה אישית שהשיר יכול אולי להביא לידי ביטוי את תחושת החייל הבודד

י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 22/02/2024

במשך שנה עקבו שתי יוצרות ישראליות אחר המתרחש בחדר המיון הגדול בישראל לחיות בית. זה מתחיל בשיגרה המוּכֶּרת מכל חדר-מיון “רגיל” – מטופל/ת במצב שדורש טיפול דחוף

י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 22/02/2024

ביתן הדבש המקורי הוקם באמצע שנות ה-90, כחלק מהמוזיאון המספר את סיפורם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

עם שמעון סיבוני – זמר טנור שמשלב שירה אופראית עם שירה אנדלוסית וגבריאל אוחיון – מהשמות הבולטים והעכשוויים בקהילות היהודיות בצרפת ובמרוקו

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

מופעי “שעת אופרה” נועדו לקרב את עולם האופרה לילדים בגילאי 3 עד 8. כאשר נפגשים הילדים מקרוב עם דמויות מהאגדות המספרות את הסיפורים המוכרים והאהובים בשירה

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

בתערוכה רחבת ההיקף מוצגות עבודות אמנות, יצירה דוקומנטרית והיא מלווה במוזיקה ישראלית

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

שלמה שמחה, שם דבר בעולם המוזיקה היהודית, מוכר לנו מזה שנים כקול יחודי בעל עוצמות ורגש בלתי נגמר, שלמה ששיחרר לעולם מספר אלבומים, זוכה לקהל רב ותהודה רבה

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

טלי חולמת על משפחה מאושרת כמו שהייתה לה. היא וחברתה הטובה ביותר צליל מתכננות הפתעה במופע מרגש לכבוד יום העצמאות, שבו לטלי תפקיד ראשי

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

“אלזבת'” סדרת הבת של “האישה הטובה” * “מאטלוק” בכיכובה של זוכת האוסקר® קת’י בייטס * “הבלש מאיסטנבול” ההפקה הבינלאומית החדשה של פראמונט+

י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 20/02/2024

למעלה מ-10 מיליון מבקרים ביותר מחמישים ערים ברחבי העולם זכו לבקר בתערוכה הבינלאומית של Van Gogh ועכשיו גם בישראל!

ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 18/02/2024

תיעוד חי מרהיב ומרגש מתוך חופת ענק שהתקיימה בקיץ האחרון בישראל בהפקת ‘אבסולוט’, אותה מלווה תזמורת פילהרמונית בת 48 נגנים בניצוחו של מאסטרו בני לאופר

ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 18/02/2024

דויד לידר הוא משורר, הוגה דעות, נשוי ואב לשניים. מועמד לאומן בשחמט, לשעבר מבכירי שחקני הנוער בישראל. שירת כעוזר וכממלא מקום קצין תכנון ופיקוח ביחידת הבינוי של פיקוד מרכז

ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 18/02/2024

המנצח רוברטו פורֶס וֶסֶס (Forés Veses), יליד ולנסיה בספרד, זכה בתחרות הניצוח ע”ש יבגני סבֶטלנוב ובתחרות הבינלאומית למנצחי אופרה ע”ש לואיג’י מַנצ’ינֶלי

ה׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 14/02/2024

‘מאנא – כלי של אור’ העוסקת במושג “בית” ומקבלת בימים אלו משמעות מיוחדת ובמקביל פותחת הלהקה את ביתה לחיילים שחוו טראומה – חוות חוסן בכפר האמנות האקולוגי ורטיגו

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

לצד הלחימה המתמשכת והתקווה לשובם הביתה במהרה של החטופים, תיאטרון הסמטה מציג את לוח המופעים לחודש פברואר, עם שלל הצגות ומופעי ג’אז שלא תרצו לפספס

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

זהו גם סיפור אהבתם הסוער של ליאון ובלנקה קונפורטי במהלך מלחמת העולם השנייה מבוסס בחופשיות על סיפור אמיתי. לנגד עינינו נפרשים בספר החיים בבולגריה

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

ישי, בחור ישיבה בן 21, אוהב וחי מוזיקה, התחיל לכתוב בגיל 12 ולהלחין בגיל 14 ומאז לא מפסיק לנסות להעלות על הכתב את רחשי ליבו, ישי הוציא עד כה שישה סינגלים מעניינים

ד׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד – 13/02/2024

ברוכים הבאים לאתר "עולם התרבות"-אתר החדשות המרכזי לתרבות ואומנות יוצרת

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן